Nábytek stvořen v renesanci
Publikováno 25.11.2013 v 15:48 v kategorii Dům, byt a zahrada, přečteno: 38x
Renesance je kulturně a umělecky velmi významné období, které představuje jakýsi druhý dech, který chytila Evropa po dlouhém a "temném" středověku. Je to vidět i v nábytku.
Nastává oživení
Renesance se nejsilnější projevovala v Itálii, kde nacházíme její stopy dokonce už v 13. století. Svůj vrchol zde dosáhla v 15. století. Díla, výtvarné, architektonické i literární, nás fascinují dodnes. Pokud však jde o nábytek, v této oblasti se změna myšlení, která měla vliv na výtvarné umění, projevovala jen velmi pomalu.
Typický renesanční nábytek
Například takové skříně a truhly, jakož i jiný užitkový nábytek, zůstaly v podstatě stejné jako v gotice, jsou však více zdobený. Skříně ještě zůstávaly dvoudílné. Jejich čela byla většinou formovány jako palácové fasády, výplně napodobovaly okna, rámy korpusu se podobalo římsy, polosloupy a pilastry.
Truhly byly větší než v gotice a některé měly i otvíratelná čela. U obou typů nábytku se jako ozdobný prvek používali obloukovité arkády. Z této doby jsou také truhly podle italského vzoru zdobené štukem s pozlacenými detaily.
Pokud jde o sedací nábytek, tak z gotických nůžkových židlí se vyvinuly křesla s područkami. Začínají se používat židle v různých provedeních. Jejich sedadla byly plné nebo na křeslech s opěrkami se používalo kožené dětská jídelní židle a koňské vycpávky.
Nábytek v kolébce renesance v Itálii
Ještě v 15. století byly italské interiéry zařízené poměrně skromně. Významné místo stále zabíraly truhly, v Itálii nazývaným "Cassone". Ty byly zpočátku sestaveny z lišt a výplní ozdobených jednoduchým geometrickým vzorem. Postupem času se začaly na hranách rakví objevovat vyřezávané lidské postavy.
Šlo přirozeně zejména o výjevy z řecké a římské historie, kterými byli stále častěji zdobeny celé výplně. Renesance koneckonců z antiky mnohokrát čerpala. Ve druhé polovině 15. století se tvar truhlic změnil a nabyl spíše podobu protáhlého hranolu. Plochy byly vyplněny plastickou řezbou figurálních námětů nebo rostlinných ornamentů.
Francouzský renesanční nábytek
Díky výraznému italskému vlivu vznikla nová generace francouzských umělců. Jejich práce a metoda se však region od regionu poměrně lišila. Například na jihozápadě země měli umělci v oblibě nábytek se značně přetíženou reliéfní řezbou. Severofrancouzském umělci zase více prosazovaly konstrukční funkčnost a geometrické tvary.
Když si takovou skříň z tohoto regionu, nazývaná "armoire", byla oproti jihofrancouzském typu subtilnější a vybavená štíhlými nohami. Výplně byly ozdobeny bohatou reliéfní řezbou znázorňujícím čtyři roční období, čtyřmi živly nebo starověkými božstvy
Nastává oživení
Renesance se nejsilnější projevovala v Itálii, kde nacházíme její stopy dokonce už v 13. století. Svůj vrchol zde dosáhla v 15. století. Díla, výtvarné, architektonické i literární, nás fascinují dodnes. Pokud však jde o nábytek, v této oblasti se změna myšlení, která měla vliv na výtvarné umění, projevovala jen velmi pomalu.
Typický renesanční nábytek
Například takové skříně a truhly, jakož i jiný užitkový nábytek, zůstaly v podstatě stejné jako v gotice, jsou však více zdobený. Skříně ještě zůstávaly dvoudílné. Jejich čela byla většinou formovány jako palácové fasády, výplně napodobovaly okna, rámy korpusu se podobalo římsy, polosloupy a pilastry.
Truhly byly větší než v gotice a některé měly i otvíratelná čela. U obou typů nábytku se jako ozdobný prvek používali obloukovité arkády. Z této doby jsou také truhly podle italského vzoru zdobené štukem s pozlacenými detaily.
Pokud jde o sedací nábytek, tak z gotických nůžkových židlí se vyvinuly křesla s područkami. Začínají se používat židle v různých provedeních. Jejich sedadla byly plné nebo na křeslech s opěrkami se používalo kožené dětská jídelní židle a koňské vycpávky.
Nábytek v kolébce renesance v Itálii
Ještě v 15. století byly italské interiéry zařízené poměrně skromně. Významné místo stále zabíraly truhly, v Itálii nazývaným "Cassone". Ty byly zpočátku sestaveny z lišt a výplní ozdobených jednoduchým geometrickým vzorem. Postupem času se začaly na hranách rakví objevovat vyřezávané lidské postavy.
Šlo přirozeně zejména o výjevy z řecké a římské historie, kterými byli stále častěji zdobeny celé výplně. Renesance koneckonců z antiky mnohokrát čerpala. Ve druhé polovině 15. století se tvar truhlic změnil a nabyl spíše podobu protáhlého hranolu. Plochy byly vyplněny plastickou řezbou figurálních námětů nebo rostlinných ornamentů.
Francouzský renesanční nábytek
Díky výraznému italskému vlivu vznikla nová generace francouzských umělců. Jejich práce a metoda se však region od regionu poměrně lišila. Například na jihozápadě země měli umělci v oblibě nábytek se značně přetíženou reliéfní řezbou. Severofrancouzském umělci zase více prosazovaly konstrukční funkčnost a geometrické tvary.
Když si takovou skříň z tohoto regionu, nazývaná "armoire", byla oproti jihofrancouzském typu subtilnější a vybavená štíhlými nohami. Výplně byly ozdobeny bohatou reliéfní řezbou znázorňujícím čtyři roční období, čtyřmi živly nebo starověkými božstvy
Komentáře
Celkem 0 komentářů